50+ není žádný čus! A vy si to, milé dámy, nenechte nikým namluvit

10.3. 2022Šárka Simonidesová5367x0

Je to, jak to je. Všechny bychom si přály žít značku Ideál. Být zdravé, vysmáté, pohodové, plné energie, entuziasmu, plnit si bez jediné překážky své sny. Užívat si života s nejbližšími, mít spousta přátel, klidné spaní. Mít pořád chuť na sex a být vlhká na povel. Jenže, někdy nám do té životní a osobní pohody takzvaně „hodí vidle“ naše vlastní hormony. Příčin a vlivů může být hodně, ale dnes bych se chtěla věnovat hormonální nerovnováze, která je zcela přirozená a řízená přírodou, a tedy menopauze. Období, se kterým se ženy hůře smiřují a nesnadno se jim o něm mluví. Přitom vězte, že není důvod.

Brazilská jogínka Dinah Rodrigues vymyslela hormonální jógovou terapii převážně pro ženy, které začaly trápit právě nepříjemné projevy spojené s přechodem (menopauzou). Nejen ty fyzické, jako jsou návaly horka, noční pocení, nespavost, snížení libida, suchost v intimních partiích a únava. Ale i ty emoční a energetické, kdy ženy doslova bojují s únavou, pocity bezvýznamnosti a životního „opotřebení“. Nepomáhá tomu ani fakt, že menopauza je stále vnímána jako jedno velké společenské tabu. Něco, co ženy sice velmi trápí, ale bojí se, nebo stydí o ní mluvit. Toto se snažím změnit na svých kurzech hormonální jógové terapie, které vedu jak v prezenční formě, tak online.

Menopauza. Čas, kdy je potřeba věnovat se hlavně sobě

Autorka sestavy doporučuje hormonální jógu od 35 let jako prevenci před hormonální nerovnováhou a úbytkem hormonů, neboť už kolem 40. roku se mohou projevy spojené s menopauzou začít objevovat. Ano, zatímco některé ženy v tomto věku jsou plodné a těší se na příchod miminka, jiné už skutečně řeší menopauzu. Každé ženské tělo je originál. Každá  jsme originál a co funguje a platí jinde, u druhé může být přesně naopak…

Já osobně vnímám menopauzu jako období, kdy je víc než kdy jindy potřeba sama sobě věnovat náležitou pozornost. Hodně se na svých kurzech ve studiích, ale čím dál více i na online, setkávám se ženami od cca 40 do 55 a více let, které po celý život potlačovaly samu sebe. Žily sice spokojený život, ale primárně v něm uspokojovaly potřeby cizí, na úkor těch svých. A to zcela. Na kurzech hormonální jógy jim často tečou slzy. Jsou to slzy štěstí, protože si uvědomují, že je to po dlouhé době, anebo dokonce poprvé v jejich životě, kdy se opravdu zastavily a byly tu jenom pro sebe. Věnovaly se výhradně svému tělu, jeho potřebám. Jsou to silné okamžiky, tedy být u toho, když si žena uvědomí, že má stále své potřeby, hodnotu a důležitou roli ve svém životě. Když začne více vnímat, co opravdu cítí a potřebuje ona. Bez ohledu na věk, dosavadní zažité pracovní či rodinné stereotypy či vzorce. Se vším se dát totiž pracovat, krůček po krůčku, postupně. Hormonální jóga je jednou z cest, na kterou se lze vydat, a nutno říct, že cesta fungující.

Menopauze věnuji také velkou část své knihy Jóga pro holky ze Západu

Menopauza je přirozená hormonální změna a dá se řešit

Je důležité, abychom si v tomto období naplno uvědomovaly, že menopauza je zcela přirozená hormonální změna, kterou máme respektovat a přijmout, a pokud nám život otravují spojené fyzické obtíže, tak s těmi se dá dobře pracovat právě díky pravidelnému cvičení sestavy hormonální jógy. Cvičení a úsilí lze podpořit i různými bylinnými čaji, vitamíny, meditací či wellness kúrami.

Některé klientky mi zpětně říkají, že během relativně krátké doby fyzické potíže i náročné psychické stavy úplně odezněly. Na projevy menopauzy má hormonální jógová terapie opravdu velký vliv a celkem rychlý účinek. Dinah Rodrigues tuto samoozdravnou sestavu pilovala dlouhé roky a konzultovala ji s mnoha lékaři a odborníky, výsledky jsou podloženy studiemi. Dnes ji cvičí sta tisíce žen po celém světě a vědí proč.

Projevy přechodu, se kterými vám může pomoci hormonální jóga

NEDOSTATEK ENERGIE
SNÍŽENÁ, NEBO DOKONCE NULOVÁ CHUŤ NA SEX
VAGINÁLNÍ SUCHOST A BOLESTIVOST PŘI STYKU
VELKÁ ÚNAVA
POTÍŽE S USÍNÁNÍM
NEPŘEDVÍDATELNÉ NÁVALY HORKA
NADMĚRNÉ POCENÍ
ZMĚNA KVALITY VLASŮ A PLETI
ŠPATNÁ NÁLADA, POCITY BEZVÝZNAMNOSTI, ÚZKOSTI

Ještě na slovíčko…

V období menopauzy je důležité myslet hlavně na sebe. Dbát na to, co jíme, nejíst ve spěchu a nárazově. Měly bychom svému tělu i mysli dopřát i trochu pohybu. Stačí procházky, projet se na kole, občas si jít zaplavat. Ale nepřepínejte se. Nejde tu o výkon. O žádné dokazování. Jde tu jen o vás. Nebo se vraťte k něčemu, co vás bavilo dříve. Doporučuji také začít se věnovat meditačním technikám, díky kterým se naučíte pouštět ze svého života vše nepotřebné. Je důležité, abyste si i ve zralém věku vytvářely prostor pro nové věci a zážitky. Je jich před vámi totiž pořád hodně, stačí se rozhlédnout a vybrat si. A nezapomínejte na dovolenou. DOVOLTE SI BÝT A NEDĚLAT NIC.

Rozhodnete-li se začít cvičit hormonální jógovou terapii, budu se na vás moc těšit. Termíny vypisuji pravidelně. A třeba se jednou budete cítit stejně jako má klientka, která chce být uvedena jako Skořepka:

„Někdy po čtyřicítce (nyní mám 52 let) jsem zahlédla informace o hormonální jógové sestavě, zaujala mě, ale v té době jsem žádný kurz neabsolvovala. Doma jsem něco málo z jógy dříve cvičila, chodívala i na pár kurzů. Zpětně si uvědomuji, že už tehdy by tahle sestava byla pro moje tělo víc než vhodná, lépe bych totiž fyzicky zvládala předpřechodový stav. To já ale nějak nevnímala, že se tělo na menopauzu připravuje o tolik let dříve. Trpívala jsem PMS. A tak nastal čas až v mých padesáti, kdy jsem viděla na Facebooku upoutávku na kurz, a rozhodla se, že se ho v Ostravě zúčastním. Nabídla jsem to i kamarádkám, dvě se přidaly, nicméně vzhledem k mému zdravotnímu stavu, jsem musela termín posunout. Sestava splnila má očekávání, velmi příjemná, mám ji moc ráda. Kurz jsem si užila a tvé podání je moc fajn. Zúčastnila jsem se i jedné opakovačky, u které jsem si uvědomila, že v životě chci mít všechno perfektní a ono to není až tak nutné. I za tohle uvědomění děkuji. Tělo se cvičením krásně harmonizovalo a stav okolo menopauzy zvládá(m) bez výkyvů. Poslední zhruba dva měsíce už necvičím denně. Krátce po kurzu zmizel PMS, za což jsem byla velmi vděčná. Cvičení je pro mne takovým balzámem pro tělo, ale i duši. Zvláště si užívám poslední relaxační část, u které vnímám, že „jen tak jsem“ a ono se samo všechno uvádí do rovnováhy.“

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.