Jak si užít podzim bez depky? Cvičte na 80 procent, dejte si sladké, dýchejte do břicha, vypněte občas sítě a jezte všemi smysly

24.9. 2021Šárka Simonidesová1190x0

Barvy všude, kam se podíváme. Šípky a jeřabiny na dosah. Ale také déšť, šero, únava, kolotoč zvaný začátek školního roku. Přichází melancholie, máme chuť ležet pod dekou a nikdy z ní nevylézt. Schoulit se k mámě do náruče, být malým dítětem a nevyrůst. To je prostě podzim, plný krás a rozporů, který nám dokáže spoustu energie dát i vzít. Jak si podzim užít, mít se v lásce a dbát nenásilně a přirozeně o své tělo i mysl? Pár rad přímo ode mě… 🙂 Vaše Šárka

DOPŘEJTE SI SLADKOU CHUŤ, ALE POZOR NA CUKR. ŽERE VÁM ENERGII
K podzimu, hlavně tedy k září, patří sladká chuť. Nechci vás tu však nabádat k tomu, abyste ve zvýšené míře konzumovali cukr. Protože i když si sama občas zahřeším, pravdou zůstává, že cukr je bohužel tou nejvíce škodlivou látku, kterou můžeme svému tělu dodat. Podle tradiční čínské medicíny je cukr přímo zlodějem naší životadárné energie čchi. Způsobuje v těle vlhkost a hleny, které blokují naši slezinu. A slezina je orgánem, který spolu se slinivkou, spadá právě do měsíce září. Je důležité posilovat slezinu vším, co jí dělá dobře. A cukr to není. Když oslabíme slezinu, máme právě velkou chuť na sladké, nebo dokonce nemáme chuť na nic. Nemáme chuť ani do života. Protože nemáme energii. Došly nám její zásoby… Když tedy už chcete sladit, tak třeba medem nebo obilnými slady.

Šárčin TIP: Vyhledávejte v tomto období nasládlé potraviny a plody – kukuřici, kurkumu, mrkev, lékořici, rýži, obilí, jáhly nebo kroupy, mrkev, všechny druhy dýně, rajčata a cukety. Z ovoce doporučuji jablka, hrušky, švestky nebo hrozny. V období podzimu je lepší tepelně upravené jídlo žluté a oranžové barvy, nebo nasládlé vůně, které zasytí i naše smysly a dodají jim energii. Pro oči je barva žlutá, pro chuť nasládlá, pro hmat teplé a pro čich sladké. Nasytit se dá nejen chutí, ale všemi smysly, prostě „dolce vita“.

NEPODCEŇUJTE SÍLU VYCHÁZEK, DÝCHEJTE…

Pokud můžete, vyrazte každý den na chvíli ven. Nemusíte trávit hodiny v lese (i když to je ideálka), ale i krátká procházka v zeleni pomůže vaší psychice víc než kdejaký přípravek z lékárny. Využijte všechny nástroje, které máte k dispozici, své smysly. Jděte tempem, které je vám příjemné, a rozhlížejte se kolem sebe. Vlahé podzimní počasí samo nabádá k vnímání vzduchu, který je provoněný vůní podzimu. Pozvěte vzduch a kyslík jako vzácné hosty do svého těla. Proveďte je po svém těle. Dech je v józe nazýván vnitřním hmatem. Vychutnávejte. Barvy, jimiž jste obklopeni. Zvuky, které k vašim uším doléhají.

Hormonální jóga je vědomá hra s tělem, kde dech hraje hlavní roli.

Podzim je podle tradičních východních učení spjatý mimo jiné s plícemi, zejména tedy listopad, a tak moje rada zní: DÝCHEJTE. PLNĚ A HLUBOCE, DO BŘICHA. Jako děti jsme takhle dýchali běžně, jenže jak jsme rostli, zapomněli jsme. Dýcháme povrchově a téměř vůbec, kromě cílených meditací, nevyužíváme očistných a ozdravných účinků svého vlastního dechu. Přitom dech je náš nejvěrnější přítel, největší léčitel. S pomocí dechu můžete uklidnit svoji rozbouřenou mysl. Kontrolovaný hluboký nádech a výdech nás mohou provést mnoha stresovými či zneklidňujícími situacemi, z nichž nakonec vyjdeme jako vítězové, minimálně po stránce emoční. Během své procházky vnímejte krok a kdykoli budete chtít, zastavte se. Jen tak buďte. Doslova se oblékněte do té čisté přírody kolem sebe, do té přirozenosti a nenucenosti, kterou vám matka příroda nabízí. A když to zrovna nevyjde podle plánu a na procházku se nedostanete, nic si hlavně nevyčítejte. Dech je také klíčovou částí při cvičení hormonální jógové terapie.

Opřete se v dýchání o tři pilíře

Plnost – je plný nádech a úplný výdech. Co nadechnu, to i odevzdám, nežiji na dluh.

Rytmus – důležitá je stejná délka výdechu i výdechu.
Při potřebě zklidnění prodloužím dobu výdechu, pokud potřebuji organismus povzbudit, prodloužím dobu nádechu v aktivní fázi.

Polarita – po nádechu následuje výdech, nikoli zatajování dechu.

RESPEKTUJTE SVÉ MOMENTÁLNÍ MOŽNOSTI. KDYŽ TO NEJDE, TAK TO NEJDE

Každý kolem vás běhá deset kilometrů denně, ale vás to vůbec nebaví, a jen představa, že poběžíte půl kilometru, vás zneklidní? Mě běhání taky nebaví. Tak co, tak neběhám. Jednak u toho nevypadám nejlíp (haha), jednak jsem celá stažená a tlak, který je na mé tělo a logicky i psychiku při běhání vyvinut, mi vůbec nedělá dobře. Chodím tedy hlavně ven se psem, nebo si občas zaplavu. Nebo ležím a dám si čokoládu. Všechno, co pro sebe dělám, zkrátka dělám tak, aby mi to bylo příjemné. Nejsem v žádném psychickém a fyzickém napětí, které by mě stresovalo namísto toho, že se mám cítit dobře.

A tak moje rada zní: Poslouchejte své tělo, ví dobře, co vám říká. Respektujte své momentální možnosti, to, jak vám v tu danou chvíli je. Nemusíte dělat věci na 100 procent, postačí na 80 procent. A myslete prosím na to, že tak, jak se cítíte vy, se cítí i všechny vaše orgány v těle, každá buňka. Sto procent je někdy zbytečný tlak, který ničemu neprospěje.

VYPNĚTE OBČAS SOCIÁLNÍ SÍTĚ A DOPŘEJTE SI SVÉ NERUŠENÉ TADY A TEĎ

Ano, žijeme ve společnosti, která je orientovaná na výkon, krásno až pozlátko. Zejména sociální sítě a média obecně nám do mysli zasévají myšlenku, že musíme vynikat, že vše musí být krásné, voňavé, stoprocentní. Že když něco děláme, musí to být úžasné, neúspěch se neodpouští, nesmíme selhat, protože to se neukazuje, to se nehodí. Ve výsledku ale zjišťujeme, že nás to strašným způsobem stresuje, že nejsme ve své kůži a že spousta věcí a aktivit během dne neděláme ani tak pro sebe jako pro druhé. Prahneme po ocenění, kterému se třeba ani nedostává. Přitom jsme se tak snažili. Bolí nás hlava, přicházejí migrény, jsme unaveni, čím dál častěji se do naší mysli vkrádá smutek a pocity zmaru, které s podzimními energiemi mohou rozjet pořádnej mejdan. Chceme brečet. Ale hodí se to? Jak z toho ven?

Vypněme čas od času na celý den mobil, nebo minimálně sociální sítě. Buďte sami se sebou a víc než na cizí životy se zaměřme na ten svůj. Ono nám totiž nic zásadního neuteče. Dokonce může přijít to, co nám udělá dobře. Klid a dobrý pocit ze sebe samotných. Když totiž budeme více zaměřeni na své malé krůčky v běžném dni a nebudeme se rozptylovat médii a sociálními sítěmi, snáze si uvědomíme, kolik krásného a důležitého pro sebe děláme, a především budeme mít více času na sebe a na své blízké. Sociální sítě jsou dobrý sluha, ale je dobré i tomu nejlepšímu služebníčkovi dát občas pár dnů volno.

NA PODZIM POSILUJTE SLINIVKU, ŽALUDEK A PLÍCE. LÁSKOU A KLIDEM

Výše už jsem rozepsala slezinu a naťukla, jak je důležitá a prospěšná pro naši chuť do života. Neméně tak slinivka, jíž TČM spolu se slezinou považuje za jeden orgán, a rovněž jí patří měsíc září. Slinivka zrcadlí to, jak milujeme život. Jak k němu přistupujeme, kolik lásky dáváme sobě i okolí. Slinivce dělá dobře radost, úsměvy od ucha k uchu a pocit, že všechno půjde dobře, protože chceme.

S nástupem října se už ale začneme přirozeně obracet hlouběji do svého nitra. Začíná období, kdy budeme více uzavřeni do sebe. Na fyzické úrovni bychom měli svoji pozornost soustředit na náš žaludek, který může být v tomto období oslabený. Žaludek je současně často barometrem našich emocí intenzivně reaguje na naše emoce, zejména stresové situace ho velmi oslabují a reaguje na ně snad nejhůře ze všech našich orgánů. Žaludek má také velký podíl na tvorbě naší životní energie čchi, proto budeme-li o něj pečovat, můžeme se cítit lépe i v měsících, ve kterých to jde možná o něco hůř než v jiných částech roku. Na podzim máte více času soustředit se na sebe i na to, co jíte. Jak trávíte. Jídlo, ale i situace či lidi kolem sebe. Hýbe vám někdo žlučí? Nemáte na to žaludek? Poslouchejte své tělo a mysl, co vám říkají. Uvědomte si, že když se budete rozčilovat, když budete naplněni hořkostí, a třeba i vztekem, přicházíte o svoji drahocennou čchi – energii, která vám dává chuť do života a zahání únavu.

Dechem jsme začali a dechem, přesně řečeno plícemi, uzavřu naše podzimní téma. V listopadu mohou být oslabeny naše plíce, je to čas, kdy bychom se měli opravdu zamyslet nad tím, jak nakládáme se svojí energií. Ideální je chodit včas spát, zbytečně neponocovat a vstávat s východem slunce. Zacvičit si svoji oblíbenou sestavu, hormonální jógu nebo cokoli, co vám rozproudí plíce a rozleje krev a energii do žil. Nezapomínejte si dopřávat bohatou snídani, zkuste si na ni udělat čas. Snídejte, co máte rádi. Jezte všemi smysly a s těmi, které máte rádi. Obecně doporučuji, abyste během podzimu trávili čas s blízkými, více v rodinném kruhu nebo ve společnosti dobrých přátel. Pokud se uzavíráme do sebe, nemáme chuť mluvit a jsme nevrlí, oslabujeme své plíce. Ne nadarmo se říká, že dobré dýchání dělá srdce lehkým. Dýcháme-li zhluboka, naše tělo produkuje endorfiny, tedy hormony štěstí.

A o štěstí a dobrý pocit ze sebe sama, o to by nám mělo jít nejen na podzim, ale celý život. 🙂

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.