Pánevní dno je živá bytost, mluvte s ní

Na konci května mi vyšla knížka, kterou jsem nazvala Jóga pro holky ze Západu, a nese podtitul Cesta do krajiny pánevního dna. Velká část patří právě tomuto tématu, neboť i díky vám, holkám ze Západu, mým klientkám či kamarádkám, cítím a vnímám, že je to oblast, o které pořád málo hovoříme. Přitom role pánevního dna je v životě ženy zcela nezastupitelná a naše bytí ovlivňuje a „řídí“ víc, než si asi dokážeme představit.

Jak se na své pánevní dno napojit? Co se děje, když mu nevěnujeme pozornost? Jak a proč si s ním povídat?

Abychom se dokázaly na své pánevní dno dobře navnímat, je dobré na něj nahlédnout mininálně z fyzické a emoční úrovně.

PÁNEVNÍ DNO – FYZICKÁ ÚROVEŇ
Na úrovni tělesné má pánevní dno funkci svěrací a zvedací, zároveň musí nést tíhu orgánů, které se nacházejí v dutině břišní. Naše pánev je z anatomického hlediska velmi důležitá. Pánevní kosti jsou uspořádány do kruhu, do tvaru mísy, na jejímž dně je otvor ve tvaru trojúhelníku. Pánev funguje u žen (i mužů) jako krunýř, chrání nejen reprodukční orgány. Celá tato oblast je protkána nervy, lymfatickými drahami, je hojně prokrvená. Je uloženo hluboko v útrobách a není snadné se na něj vědomě napojit – jinými slovy, nevíme o něm. V běžném životě ho nevnímáme, nedochází nám, jak moc je důležité. Pokud ho neposilujeme – jak fyzicky (cvičením), tak energeticky (meditacemi), můžeme si přivodit spousta zdravotních komplikací. Jsou-li svaly pánevního dna ochablé, mohou být předzvěstí inkontinence, bolestí v bedrech, kříži, můžeme mít problémy s vyprazdňováním… Pokud jste se právě trochu zalekly, že se svým pánevním dnem vůbec nepracujete, a je to v háji, nezoufejte. Pánevní dno se skládá z příčně pruhovaných svalů, které jsou naší vůlí ovladatelné, a proto s nimi můžete cvičit a ovládat je.

TIP: Kdykoli to jde, stahujte svaly pánevního dna. V práci, na procházce, kdykoli.

DÝCHEJ DO PODBŘIŠKU
Lehni si na záda, pokrč kolena, špičky směřují mírně k sobě. Obě své dlaně polož do míst, kde se nachází tvůj podbřišek. Je to oblast pod pupíkem. Nadechuj se a vydechuj do podbřišku, pánev měj uvolněnou, vnímej, jak tvůj dech prochází místy, kde se nachází (nebo dříve nacházely) tvé vaječníky. S nádechem se celé břicho vyklene vzhůru a poté do stran. S nádechem se od sebe konečky prstů oddálí a s uvolňujícím výdechem se zase přiblíží k sobě. Dýchej takto tak dlouho, jak je ti to příjemné, jak cítíš, že to chceš a potřebuješ.

PÁNEVNÍ DNO – EMOČNÍ ROVINA

Abychom se dokázaly na své pánevní dno dobře napojit i emočně a energeticky, měly bychom si uvědomit, že naše pánev není jen komplexem svalů a součást hlubokého stabilizačního systému. Je to živá bytost, jsme to MY. Pánevní dno reaguje na to, jak se cítíme a co prožíváme, můžeme díky němu rozeznat, zda to, co se právě děje, je pro nás vhodné, či nikoliv. Chce to sice trochu trénink, ale není to nic nemožného Do naší pánve se otiskávají, doslova vrývají naše emoce a pocity, a zejména ty, které nezpracujeme, mohou ovlivnit, jakou roli zastáváme ve společnosti – tedy jaké jsme dcery, matky, milenky, kamarádky či kolegyně.

PAMATUJ PROSÍM, ŽE TO, V JAKÉ KONDICI MÁŠ PÁNEVNÍ DNO, TAK ZABYDLENÁ JSI VE SVÉ ŽENSKÉ ROLI…

Uvědomme si tedy, že naše emoce nejsou jen v mozku, ale projevují se i ve svalech, kostech a ve způsobu držení těla. S naším pánevním dnem je spojena naše sexualita, vášeň, vitalita, entuziasmus, elán, tvořivost, ale i materiální existence a peníze… Každá emoce ve vás zanechává emoční stopu, emoce kladná i záporná. Veškeré emoce se do našeho pánevního dna zapisují a jeho stav z nás vyzařuje do okolí. Čím více lásky a sebelásky dokážeme přijmout a dát, tím více se cítíme šťastné, a hlavně uvolněné. Tak, jak dobře se zabydlíme ve své ženské roli, tak šťastný náš život bude.

Ideální technikou k navázání kontaktu se svým pánevním dnem a k jeho posílení, resp. k navázání hlubšího kontaktu se sebe samou, je technika, která se nazývá DOCESTOVÁNÍ DO PÁNEVNÍHO DNA. Je to úžasná meditace, která nejen, že pomáhá napojit se na ženství, ale také vede k prožití přítomného okamžiku, k onomu TADY a TEĎ. Do míst, kde není budoucnosti a minulosti, kde není nic, co by odvádělo naši pozornost. 🙂

Docestovat do svého pánevního dna můžeš kdykoli a kdekoli… podrobně tuto techniku najdeš právě v mé knize. Pokud bys nechtěla čekat, než k této kapitole dojdeš, nebo než ti kniha přijde, tak můžeš zatím vyzkoušet třeba toto:
Najdi si místo, kde jsi sama se sebou, nikým a ničím nerušena. Lehni si na záda, dlaně polož do míst, kde se nachází tvá pánev, představ si, že jsi někde, kde je ti krásně, kde jsi byla, nebo bys ráda byla. Až budeš plně koncentrována na toto místo, představ si své pánevní dno, usměj se na něj a zeptej se ho, jak mu je… Co pro něj můžeš udělat? Zaměř se na to, jaký jsi měla den, co tě těšilo, nebo naopak zvedlo ze židle…. Zkus vnímat, jak reaguje tvá pánev? Chvěje se? Tetelí? Je napnutá? Myšlenky a vzpomínky nech plynout, nijak je nehodnoť. Nechť jsou. Dýchej a vnímej, co ti tvá pánev říká, na co reaguje. 🙂

Pánevní dno je zkrátka centrum ženství. Je to živá bytost, barometr tvých emocí. Pečuj o ně a miluj jej stejně jako někoho, na kom ti doopravdy hodně záleží.

Děkuji za přečtení, s láskou Šárka

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.